NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
جَرِيرٌ عَنْ
الْأَعْمَشِ
عَنْ أَبِي
ظَبْيَانَ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ أُتِيَ
عُمَرُ
بِمَجْنُونَةٍ
قَدْ زَنَتْ
فَاسْتَشَارَ
فِيهَا
أُنَاسًا
فَأَمَرَ بِهَا
عُمَرُ أَنْ
تُرْجَمَ
مُرَّ بِهَا
عَلَى
عَلِيِّ بْنِ
أَبِي
طَالِبٍ
رِضْوَانُ اللَّهِ
عَلَيْهِ
فَقَالَ مَا
شَأْنُ هَذِهِ
قَالُوا مَجْنُونَةُ
بَنِي
فُلَانٍ
زَنَتْ
فَأَمَرَ بِهَا
عُمَرُ أَنْ
تُرْجَمَ
قَالَ
فَقَالَ ارْجِعُوا
بِهَا ثُمَّ
أَتَاهُ
فَقَالَ يَا
أَمِيرَ
الْمُؤْمِنِينَ
أَمَا
عَلِمْتَ أَنَّ
الْقَلَمَ
قَدْ رُفِعَ
عَنْ ثَلَاثَةٍ
عَنْ
الْمَجْنُونِ
حَتَّى
يَبْرَأَ وَعَنْ
النَّائِمِ حَتَّى
يَسْتَيْقِظَ
وَعَنْ
الصَّبِيِّ حَتَّى
يَعْقِلَ
قَالَ بَلَى
قَالَ فَمَا
بَالُ هَذِهِ
تُرْجَمُ
قَالَ لَا
شَيْءَ قَالَ
فَأَرْسِلْهَا
قَالَ
فَأَرْسَلَهَا
قَالَ
فَجَعَلَ
يُكَبِّرُ
İbn Abbas radıyallahu
anhüma şöyle demiştir:
Ömer (r.a)'e zina etmiş
olan akıl hastası bir kadın getirildi. Hz. Ömer, onun hakkında insanlarla
istişarede bulundu ve recmedilmesini emretti. Ali b. Ebi Talib (r.a) kadına
rastladı (bir diğer nüshaya göre: Kadını Ali b. Ebî Talib'in bulunduğu bir
yerden götürdüler) ve;
Bunun hali ne? dedi.
Bu falan oğullarının
delisidir. Zina etti, Ömer de recmedilmesini emreddi, dediler. Ali:
Onu geri götürünüz,
dedi, sonra da Ömer'e gelip:,
Ey mü'minlerin emiri! (Rasûlullah'ın:)
"Üç gruptan;
iyileşinceye kadar deliden, uyanıncaya kadar uyuyandan ve aklı erinceye (baliğ
oluncaya) kadar da çocuktan kalem kaldırılmıştır" (diye) buyurduğunu
bilmiyor musunuz? dedi. Ömer (r.a):
Evet biliyorum,
O halde bu kadının durumu
nedir, neden recmedüiyor?
Bir şey yok.
Onu salıver, İbn Abbas:
Ömer (r.a) kadını
salıverdi ve tekbir getirmeye başladı, dedi.
İzah:
Hattabi. Hz. Ömer'in
akıl hastası olan bir kadının recmedilmesini emretmiş olup da etrafındakilerin
buna razı olmalarının mümkün olmadığını, kadının bazan iyileşip ba-zan da
delirdiğini ve iyileştiği esnada zina etmiş olmasının muhtemel olduğunu söyler.
Hz. Ömer'in kanaati akıl hastasının, akıllılık anındaki yaptığı suçtan dolayı
haddin uygulanması, Hz. Ali'nin kanaati ise uygulanmaması istikametinde
olabilir.
Hz. Ömer'in tekbir
getirmesine sebep, yaptığı anlaşıldıktan dolayı duyduğu şaşkınlıktır.